درباره مانع بتنی یا نیوجرسی بیشتر بدانید

1402/07/05
نیوجرسی بتنی چیست / قیمت و خرید مانع بتنی

خیلی ساده بخواهیم بگوییم ، بلوک‌های سیمانی و بتنی بزرگ که در جاده‌ها برای جداسازی استفاده می‌شود که تا بحال حتما آنها را در جاده ها و یا بزرگراه های شهری مشاهده کرده اید ، حال در این مقاله از سری مقالات منتشر شده در وبسایت شرکت مبلمان شهری ساچد به موضوع نیوجرسی میپردازیم ، همراه ما باشید.

در ابتدای کار میپردازیم به اینکه بلوک نیوجرسی چیست و قدمت ساخت آن به چند سال پیش میرسد…

طبق تعریفی که در ویکی پدیا ذکر شده ، جداکنندهٔ جرسی (به انگلیسی: Jersey barrier) که در ایران به دلیل داشتن رنگ و مواد مشابه با بلوک سیمانی به طور معمول به آن «بلوک جرسی» گفته می‌شود ، قطعاتی ساخته‌شده از بتن یا پلاستیک که کاربرد اصلی آنها جداکردن مسیرهای ترافیک جاده‌ها از یکدیگر است، هر چند برای مسدودسازی معابر یا جاده‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاریخچه ساخت نیوجرسی و دلیل نامگذاری آن

این قطعات در دههٔ ۱۹۵۰ میلادی در مؤسسهٔ فنّاوری استیونز و با هدایت ادارهٔ ایالتیِ بزرگراه‌های نیوجرسی در ایالت نیوجرسی طراحی شدند تا بتوان بزرگراه‌های آن منطقه را به چند لاین تقسیم کرد و دلیل نام‌گذاری آنها بر این اساس است.

بله نیوجرسی اختراع‌ آمریکایی هاست همانند نام برخی از ابزار ها و محصولات ، نام نیوجرسی نیز از نام ایالت نیوجرسی در آمریکا برگرفته شده است.

در ایران زمان زیادی نیست که نیوجرسی وارد عرصه راه و شهرسازی ایران شدند ، این قطعات برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ توسط وزارت راه و ترابری تولید و استفاده شدند.

کاربرد بلوک نیوجرسی یا مانع بتنی ترافیکی

نیوجرسی ها که با نام مانع بتنی ترافیکی یا دیوار بتنی نیز شناخته می‌شوند قطعاتی هستند که به گونه‌ای طراحی و ساخته میشوند تا در صورت برخورد وسایل نقلیه و خودرو ها ، آسیب کمتری به آن ها وارد شود و در عین حال ، مانع عبور خودرو به مسیر روبه‌رو و تصادف از روبه‌رو (یا اصطلاحاً تصادف شاخ‌به‌شاخ) جلوگیری شود ، این کاربری اصلی ترین دلیل استفاده از نیوجرسی هاست ، اما در ادامه برخی از کاربردهای دیگر نیوجرسی از جمله :

  • چند خطه کردن جاده‌ها و تغییر مسیر ترافیک (مثلا در جایگاه های عوارضی جاده ها این مورد را بیشتر مشاهده کرده ایم)
  • جداسازی فضا (مثلا در پمپ بنزین‌ها و پایانه‌های باربری)
  • محافظت از کارگرهای پروژه‌های عمرانی و عابران پیاده
  • هدایت مسیر سیلاب ها ، رودخانه‌ها ، و جلوگیری از انتشار آتش در جنگل‌ها
  • استفاده در بنادر و فرودگاه‌ها برای ایجاد سطوح صاف و مقاوم
  • استفاده در سازه‌های پل برای افزایش عمر و مقاومت آنها
انواع نیوجرسی بتنی و پلاستیکی

مصالح مورد استفاده در بلوک نیوجرسی بتنی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر نمودیم ، نیوجرسی ها از دو جنس پلاستیک (پلی اتیلن توخالی و یا پر شده از آب یا سنگدانه) که در تنوع رنگی مختف وجود دارند و نوع دیگر ، که کاربری و کاربرد بیشتری دارد از جنس بتن ساخته می‌شوند ، لذا نیوجرسی ترافیکی «یا مانع بتنی» از مواد اولیه زیر تشکیل می‌شود:

  • سیمان : که ویژگی‌‌های آن باید با استاندارد شماره ۳۸۹ (که توضیحات بیشتر آن در این لینک آمده) برای سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ تطبیق داده شود.
  • سنگدانه‌ها : شامل شن عدسی ، ماسه و شن بادامی که باید با استاندارد شماره ۳۰۲ تطبیق داده شوند.
  • آب : که باید عاری از مواد قلیایی مواد آلی و اسیدی باشد و همچنین هماهنگ با استاندارد شماره ۱۴۷۴۸ باشد. لذا معمولا آب آشامیدنی برای اینکار مناسب نیست ، چون کمی اسیدی است.
  • افزودنی های بتن : که می‌توانند به شکل پودری یا مایع باشند. این مواد با هدف افزایش کیفیت و ایجاد سطح یکنواخت به کار می‌روند.
  • میلگرد: که باعث بالا رفتن مقاومت قطعات و کاهش انحرافات خواهد شد ، لذا طبق استاندارد مقاوت کششی این میلگردها باید حداقل ۴۰۰ مگاپاسکال باشد.
کاربرد نیوجرسی

انواع نیوجرسی بتنی

نیوجرسی بتنی به عنوان یک روش ساخت جاده، در موارد مختلفی برای بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید جاده‌ها و خیابان‌ها استفاده می‌شود. نیوجرسی بتنی به عنوان یک روش ساخت جاده، در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. برخی از انواع نیوجرسی در جاده ها عبارتند از:

1.نیوجرسی بتنی ساده

نیوجرسی بتنی ساده (Plain Concrete New Jersey Barrier)، به صورت ساده و بدون افزودن تزریقاتی از بتن ساخته می‌شود. این سازه‌ها معمولاً از بتن مسلح با الیاف استفاده می‌کنند و در جداکننده‌ها و بنادر استفاده می‌شوند.

2.نیوجرسی بتنی آرمه

بلوک مانع بتنی آرمه (Reinforced Concrete New Jersey Barrier)، از بتن مسلح با میله‌های فولادی استفاده می‌شود. استفاده از میله‌های فولادی در بتن، استحکام و مقاومت سازه را افزایش می‌دهد و بتواند با بارهای سنگین و تاثیرات خارجی مقابله کند.

3.نیوجرسی بتنی پیش‌ساخته

در نیوجرسی بتنی پیش‌ساخته (Precast Concrete New Jersey Barrier)، سازه‌ها از قبل در واحدهایی تولید می‌شوند و سپس به محل ساختمان منتقل می‌شوند و اتصالات بین واحدها انجام می‌شود. این روش معمولاً به دلیل سرعت بالا در اجرا و کاهش مدت زمان ساخت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.نیوجرسی بتنی تقویت‌شده با الیاف

در نیوجرسی بتنی تقویت‌شده با الیاف (Fiber-Reinforced Concrete New Jersey Barrier)، به جای استفاده از میله‌های فولادی، از الیاف مصنوعی یا فلزی به عنوان تقویت کننده بتن استفاده می‌شود. این الیاف باعث افزایش استحکام و مقاومت سازه شده و بهبود خواص مکانیکی بتن را فراهم می‌کنند.

نیوجرسی مانع بتنی 3 متری

انواع نیوجرسی بتنی از لحاظ اتصال

1.نیوجرسی بدون اتصال

همانطور کع از نامش مشخص است این بلوک‌ها قابلیت اتصال به یکدیگر را ندارند لذا برای مسیرهایی که پیچ و خم زیادی دارند و نیاز به جداسازی فضا ها خواهد بود مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

2.نیوجرسی مفصلی

در این نوع که حفره های مخصوصی دارند ، میلگردهای فولادی از درون آنها عبور کرده و مانند یک دیوار و جداساز قدرتمند عمل می‌کنند و معمولا در حاشیه جاده‌ها و بزرگراه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

3.نیوجرسی بتنی کام و زبانه (نر و ماده)

این مدل‌ از مانع ها به گونه‌ای طراحی شده‌ تا کاملا به یکدیگر متصل شوند و یک دیواری نفوذناپذیر به وجود می‌آورند. بلوک بتنی کام و زبانه یا نر و ماده بیشتر در خیابان ها ، جاده‌ها و همچنین حاشیه رود ها و چشمه ها مورد استفاده هستند.

استاندارد و انواع نیوجرسی بتنی از نظر سایز و اندازه

ابعاد و سایز استاندارد مانع بتنی ها به شرح زیر می باشد:

  • برخی از بلوک های بتنی که برای راه های برون شهری مورد استفاده هستند وزن و ابعاد مناسب آن ها به ترتیب ۵۰۰۰ کیلوگرم و ۷ دهم متر می باشد.
  • نوع دیگری نیز که در مناطق خلوت و کم دید مورد استفاده قرار می‌ گیرند وزن و ابعادی به ترتیب ۹۰۰ کیلوگرم و ۶ دهم متر خواهند داشت.

به طور معمول و استاندارد های حال حاضر اندازه نیوجرسی ها به شرح زیر است :

  • نیوجرسی بتنی در ابعاد ۱۰۰*۸۰*۵۰ (یا همان نیوجرسی 1 متری)
  • ابعاد ۲۰۰*۸۰*۵۰ (یا مانع بتنی 2متری)
  • ابعاد ۳۰۰*۱۱۰* 50 (مانع بتنی 3 متری با ارتفاع های مختلف)

معایب مانع بتنی ترافیکی

  1. هزینه بالا
  2. وزن و حجم بالا
  3.  نیاز به نگهداری دوره ای
  4. محدودیت در تغییر شکل
  5. محدودیت در طراحی انعطاف پذیر

مزایای مانع بتنی

  1. استحکام و مقاومت بالا
  2. مقاومت در برابر عوامل جوی
  3.  عمر مفید طولانی
  4. ایمنی بالا
  5.   ظاهر زیبا

قیمت و خرید نیوجرسی بتنی

قیمت نیوجرسی یا مانع بتنی با توجه به عوامل مختلفی مشخص می شود ، به عبارتی عوامل موثر بر قیمت مانع بتنی عبارت اند از:

  • مقدار سیمان استفاده شده در تولید این مصالح
  • انواع قالب های بلوک نیوجرسی
  • تعداد و متراژ این محصولات
  • ارتفاع، وزن ، اندازه و ضخامت آن
  • میزان تقویت فولاد
  • طول و عرض قطعات نیوجرسی
  • مقدار سفارش و شرایط بازار
ارسال نیوجرسی | مانع بتنی به سراسر کشور

برای اطلاعات دقیق تر درباره قیمت نیوجرسی بتنی ، بهتر است با تولیدکنندگان این سازه از جمله شرکت مبلمان شهری بتنی ساچد تماس بگیرید تا در مورد خرید و قیمت نیوجرسی اطلاع پیدا کنید.

شرکت مبلمان شهری ساچد ، از معتبرترین تولید کنندگان انواع المان های بتنی ، سازه های بتنی شهری پیش ساخته از جمله مانع بتنی نیوجرسی در اندازه های مختلف با امکان دریافت پروژه های اختصاصی آماده دریافت سفارشات شما می باشد.

لذا شما میتوانید جهت سفارش و خرید نیوجرسی بتنی با شماره تماس‌های مندرج شده در پایین سایت یا ابزارک تماس شماره تماس خود را ثبت نموده تا در سریعترین زمان ممکن مدیران فروش شرکت ساچد با شما تماس حاصل نمایند.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.